Witte-orgel

Het Witte-orgel is vernoemd naar z’n bouwer, Christian Gottlieb Friederich Witte en werd in 1864 gebouwd voor de Doopsgezinde kerk in de Kanaalstraat in Purmerend.

Toen in 1988 de Doopsgezinde kerk dicht ging, schonken zij het Witte-orgel aan de Katholieke Parochie, die ongeveer op datzelfde moment hun intrek namen in de H. Nicolaaskerk. Het orgel werd in de kerk geplaatst en is na restauratie in 2000 in gebruik genomen.

De klank van het orgel is verfijnd 19e eeuws en daardoor zeer geschikt om een koor te begeleiden. Het Witte-orgel heeft ongeveer 700 pijpen.

Het lijkt er op of het Witte-orgel voor de H. Nicolaaskerk ontworpen is. De drie bogen aan de voorkant van het orgel zijn ook in de kerkramen terug vinden. Dit wordt de rondbogen-stijl genoemd. Ook de decoraties onder de pijpen zijn in de kerk terug te zien.